overgreb eller voldtægt?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

Anonym

Da jeg næsten lige er blevet single, valgte mig og nogle venner at tage i byen og hygge os. Vi tager så ind på denne club og min veninde spørger disse to drenge om vi kan sidde med dem, da andre border er optaget. de siger ja og vi sætter og og snakker og drikker. Mine venner smutter så langsomt en efter en og til sidst er jeg helt alene. De drenge der sad der i starten sad sammen med mig men flere af deres venner kommer og jeg beslutter mig for at gå på toilettet da jeg føler mig utilpas ved dem. På vej ud kommer tre at de drenge og skubber mig ind på toilettet og én af dem begynder at smide mig ned på toilettet men kan anden kysser mig og den tredje holder døren. De to drenge kysser, griner og tager på mig og jeg ved ikke hvorfor men jeg kunne ikke sige noget. Var helt frosset… De begynder at tage mine bukser af og slikke mig og ham den tredje ved døren beslutter så for at jeg skal have mere og tager hans bukser af men opdager så jeg har tampon og det ender derefter med at de alle tre går og efterlader mig på toilettet helt frosset med bukserne nede. Et par minutter efter skynder jeg mig ud og ringer til min eks og hans kammerater og de tager mig hjem. Ved ikke om jeg kan melde det til politiet fordi 1. jeg sagde ikke nej 2. de var ikke “oppe” i mig så tælder det som voldtægt? 3. kan hellere ikke lade være med at tænke at jeg måske lagde op til det..

-kmk

#2757 Svar

Invicto
    Keymaster

Kære kmk

Tak for du deler din historie. Det lyder helt bestemt som en voldsom oplevelse, du har været udsat for, og vi skal gøre vores bedste, for at besvare dine spørgsmål.

I straffeloven står der følgende:

§ 216. For voldtægt straffes med fængsel indtil 8 år den, der
    1) tiltvinger sig samleje ved vold eller trussel om vold eller
    2) skaffer sig samleje ved anden ulovlig tvang, jf. § 260, eller med en person, der befinder sig i en tilstand eller situation, i hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen.

I Betænkningen (forklaringen) til Straffeloven står der følgende:
    Samleje skal efter bestemmelsen være tiltvunget. Tvangen kan være udøvet ved vold, ved trussel om vold eller ved ikke voldelig hensættelse i en tilstand, i hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen. Vold omfatter fysisk magtanvendelse både i form af mekanisk tvang (hvor gerningsmanden i kraft af større fysisk styrke gennemtvinger samleje, eller hvor en eller flere holder offeret, mens en anden gennemfører samleje) og i form af kompulsiv tvang (hvor slag eller anden magtanvendelse bevirker, at offeret opgiver videre modstand).

Sådan som du beskriver hændelsen, blev du fastholdt af drengene, samtidig med de holdt døren lukket, og dette vil, efter vores anskuelse, falde tydeligt ind under denne paragraf, iht. at du er blevet hensat i en tilstand, hvor du har været ude af stand til at modsætte dig handlingen. Derudover gav du i øvrigt ikke samtykke til handlingen, hvilket også er en vigtig faktor i forholdet – også selvom du ikke sagde”nej” til at deltage.

Vi mener bestemt du bør anmelde hændelsen til politiet, og selv om voldtægten ikke blev gennemført, vil sagen formentligt blive optaget som Forsøg på Voldtægt, hvilket teoretisk set vægter ligeså højt straffemæssigt som Fuldbyrdet Voldtægt.

Det er dog vigtigt for os at pointere, at vi i OfferForum ikke er en juridisk enhed, og at politiet bedst ved hvad den korrekte procedure er. Vi kan anbefale at du eventuelt retter henvendelse til et af landets voldtægtscentre, som ligger på landets store hospitaler. De modtager mange henvendelser som din, og meget erfaring på området. Find dem her:
    https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/julianemarie/center-for-seksuelle-overgreb/kontakt/Sider/default.aspx

Vi håber du kan bruge svaret, og tak igen for at dele din historie. Måske hjælper den andre herinde i forummet, som er i samme situation som dig.

Mvh. os fra OfferForum

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
Svar til: overgreb eller voldtægt?
Dine informationer: