seksuelt overgreb, hvad gør jeg?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

Anonym

hej, mit navn er Anne.
    jeg har forsøgt at skrive den her besked op til flere gange og har slettet det hele igen for så at starte på ny. jeg er forvirret og frastødt af en oplevelse jeg havde ca. et år tilbage. jeg kan starte ud med at fortælle hvad der skete og så fortælle hvorfor det har taget mig et år at skrive herinde.

skal lige siges at jeg evigt og altid har været homoseksuel.

jeg havde den her bedsteven, Jakob. havde kendt ham i omkring 8-10 år skulle jeg mene. vi boede i samme by i et års tid men jeg skulle flytte videre for at tage den uddannelse jeg ønskede mig. så vi så hinanden sjældent efter det. men hver hver gang vi mødtes efter, var som at ingen tid var gået.
    en weekend inviterer jeg ham hjem til hvor mine forældre bor, de skulle på ferie og det er altid fedt at have et helt hus for sig selv især fordi jeg på daværende tidspunkt boede i en lille lejlighed.
    som altid skulle vi drikke. han havde diverse alkoholiske variationer med og jeg havde nogle øl.
    han har altid været en festbombe, sørget for at alle havde alkohol og delte gavmildt ud til alle.
    og i mine yngre dage var jeg fuld af spilopper og fulgte gerne med når hans snak faldt på seksuelle emner og han gav mig engang en strap-on i fødselsdagsgave. det var jo altid bare skæg og ballade.
    men, da vi sad og spillede spil og vi blev mere og mere berusede startede han igen nogle seksuelle emner op. altså bare sådan noget med, ” har du fået ødelagt mere sexlegetøj?” osv. ihvertfald i den dur.

jeg kunne godt mærke at jeg ikke rigtig brød mig om den form for samtaler mere og jeg følte at det var lige lovligt personligt og det syntes jeg var upassende at tale om.

jeg var mega fuld for jeg havde fået blandet alt muligt sammen åbenbart. vodka, øl og vin(?)
    jeg ved bare jeg jeg havde planlagt at han skulle sove i gæsteværelset ovenpå imens jeg ville sove nedenunder på mit gamle værelse. men jeg skulle hjælpe ham med at redde sengen.
    jeg husker ikke rigtigt mere udover jeg vågnede engang imellem hvor han var igang med at give mig finger/fingre. jeg lå på maven og jeg kunne mærke hvad han lavede. jeg faldt ind og ud af bevidstheden og havde ingen styrke til at bede ham stoppe.

om morgenen dagen derpå, vågnede jeg alt for tidligt, lå med ryggen til ham og glimtvist fik husket hvad der var sket. han vågnede lidt senere og kig nedenunder i den tro jeg stadig sov. jeg lå der til 16 tiden for havde ikke lyst til at se på ham. han kom op igen for at vække mig og jeg vendte mig om og sagde “brugte du din penis?”, han sagde “nej bare rolig”, hvor jeg derpå sagde, ” det der skete igår var forkert, det skal aldrig ske igen”. han kiggede dumt på mig og sagde “øøøh.. okay”

hele den dag sad jeg bare i stolen i stuen og følte mig klam og ulækker. han sad overfor i sofaen og gloede tv som om intet var sket. jeg debatterede hele dagen om det var mig der var noget galt med siden han åbenbart havde den opfattelse af at det var ok. havde jeg givet udtryk for at det var ok? jeg vidste det ikke. jeg var bare mest i chok og tømmermandsramt at jeg bare håbede han snart tog afsted igen. om aftenen gik hans bus og jeg fulgte ham ned til bussen og han ville give et kram og jeg gav ham et hurtigt halvhjertet kram og gik så uden at se tilbage. jeg har ikke set ham siden eller snakket med ham. men han skriver til mig på facebook fordi vi er venner der.

jeg skriver nu fordi jeg har haft flere mareridt om det og derfor begyndte jeg at læse om voldtægt og seksuelle overgreb. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. er der nogen her der har nogle ideer til hvordan jeg kommer videre? eller hvordan jeg skal håndtere det her? jeg har ikke sagt det til nogen.

Anne

#2767 Svar

Invicto
    Keymaster

Kære Anne

Først og fremmest er jeg glade for du har taget mod til dig, og skrevet herinde. Og for at starte med at svare på et af dine sidste spørgsmål – hvordan du kommer videre – kan dette være det første skridt på vejen.

Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse, og dét at du stadig er påvirket af det bekræfter dette.

Jeg vil tillade mig lige at kopiere en tekst ind fra et andet opslag herinde omkring voldtægt/ikke-voldtægt. Vi kan henvise til hvad der står i straffeloven.

I straffeloven står der følgende:

§ 216. For voldtægt straffes med fængsel indtil 8 år den, der
    1) tiltvinger sig samleje ved vold eller trussel om vold eller
    2) skaffer sig samleje ved anden ulovlig tvang, jf. § 260, eller med en person, der befinder sig i en tilstand eller situation, i hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen.

I Betænkningen (forklaringen) til Straffeloven står der følgende:
    Samleje skal efter bestemmelsen være tiltvunget. Tvangen kan være udøvet ved vold, ved trussel om vold eller ved ikke voldelig hensættelse i en tilstand, i hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen. Vold omfatter fysisk magtanvendelse både i form af mekanisk tvang (hvor gerningsmanden i kraft af større fysisk styrke gennemtvinger samleje, eller hvor en eller flere holder offeret, mens en anden gennemfører samleje) og i form af kompulsiv tvang (hvor slag eller anden magtanvendelse bevirker, at offeret opgiver videre modstand).

Så man kan sige at som du beskriver du at du faldt ind og ud af bevidsthed, har du jo ikke kunne modsætte dig handlingen.

Dét som vi egentlig vil råde dig til – måske udover at skrive herinde – er at kontakte en af landets voldtægtscentre. De har rigtig god erfaring med spørgsmål som dine og vil også kunne hjælpe dig i din videre færd.

Du finder dem her:
    https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/julianemarie/center-for-seksuelle-overgreb/Sider/default.aspx

Rigtig meget held og lykke – vi håber selvfølgelig også nogle brugere kan bidrage med egne erfaringer, til dig.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
Svar til: seksuelt overgreb, hvad gør jeg?
Dine informationer: